modul 5.
4. uv.
Motivation og læring i voksenundervisning.
¤ faktorer med særllig betydning for at skabe motivation og læring.
1. Mestring, læring og progression. Elevens oplevelse af mestring og progression og arbejde med personlige mål.
2. Relevans, anvendelse og formål. Er det meningsgivende
3. Socialt klima, relationer og tilhør. Elevens oplevelse af nævnte.
4. Indflydelse, autonomi og deltagelsesmuligheder. Elevinddragelse i skabelsen af uddannelsen.
Pointer.
2 undervisningsformer. Aktivitetsdrevne og opgavefokuserede
Passende mænge deltagerstyring og lærerstyring ifhtegen oplevese af progression
Arbejde med logbøger/blogs bør være målrettet og skarpt defineret.
Talentspor er vigtige, dette er dog aldelses ubegrundet og altså et tomt postulat. Lugter af politik
sociale pointer.
Underviseren sætter tonen og de sociale spilleregler
Når samarbejdet virker lærer eleverne mere i teams.
Den 3. pointe er vrøvlet formuleret og handler om forankringen af undervisningsformen i læringskulturen som betydningsfuld for elevernes samarbejdsevne, og vekslen mellem facilitering og selvstændigt arbejde i teams
Gruppedannelser skal styres for at undgå dominerende grupper og hieraki. (Så blev vi for alvor politiske)
4 dimensioner for motivation indeholder.
Mestring, læring og progression handler om:
Progression – at den enkelte rykker sig
Forudsætninger og forventninger om mestring
Mulighed for at arbejde med personlige læringsmål
Opbygning af læringsidentitet
Adgang til feedback og støtte
Selvdisciplin, opgavefokusering og flowRelevans, anvendelse og formål handler om:
Relevans på kort sigt, i læringssituationen
Relevans på længere sigt – i forhold til job og karriere
Deltagelse i et praksisfællesskab
At kunne beherske og identificere sig med et fag
Gode forbindelser mellem teori og praksis
Relevans som dynamisk begreb – koblet til forandringer på arbejdsmarkedet
Socialt klima, relationer og tilhør handler om:
Klasserumskulturen og det sociale klima på uddannelsen
Oplevelse af at høre til
Meningsfulde relationer – både fagligt og socialt
Læreren som kulturskaber
Indflydelse, autonomi og medskaber handler om:
At se eleven som aktør med motiver og intentioner
At eleven kan være medskaber af sin uddannelse
Inddragelse af elevernes livssituation og ideer
At eleverne har indflydelse på deres uddannelse og mulighed for at påvirke
Medskabelse og autonomi som kompetencer, der skal læres
Grundpointer i kap 6
Opmærksomhedspunkter: Socialt klima, tilhør og relationer fra elevernes perspektiv
Sociale relationer på uddannelserne udspringer af fagligt samarbejde i undervisningen. Det
betyder, at underviserens rolle i klassen ikke kun er faglig, men at underviserne også må være
deres rolle som kulturskaber bevidst.
Når samarbejdet mellem eleverne fungerer, understøtter det både det sociale klima på holdet,
såvel som elevernes læring og motivation. Især eksperimentet ’Teamorganiseret undervisning’
viser, at velfungerende teamorganiseringen, set ud fra elevernes perspektiv, gør at de rykker
sig mere læringsmæssigt end hvis de arbejdede alene. Tillige, at dette øger deres motivation
og engagement i undervisningen.
Gruppedannelse bør ske i samarbejde med underviserene. Hvis eleverne selv får lov at vælge
grupper kan det være med til at forstærke klikedannelse og hierarkier i klassen.
Samarbejde kan være hårdt arbejde, der kræver facilitering, intervention og evaluering. Elevernes evne til at samarbejde hænger sammen med, hvor godt forankret team- og gruppearbejde er i læringskulturen. De mest positive erfaringer synes at opstå, når der er mulighed for
at arbejde teambaseret over en længere periode, og når der i skema og studieordning er gjort
plads til dette
Ingen kommentarer:
Send en kommentar