tirsdag den 11. september 2018

kap 7 i Teori om læring. 5. undervisnings dag

Jean Lave og Etienne Wegner har udviklet en lærings og organisations teori om situeret læring

Helt klassisk lærlingeforløb til svend, både i skoledelen og på lærerpladsen.

2 vigtige begereber:

Legitim perifer deltagelse.

man for lov til at deltage, på måder der leder til fuld deltagelse, selv om man mangler erfaring.

man får fuld adgang til praksisfællesskabet og de erfarnes fulde virke.

mulighed for forskellige teknikker og gå i dybden.

have forbilleder.

indoptage kulturen.

Praksisfællesskab. 

-Situeret læring Aktuelle omgivelser giver bestemte muligheder for læring.
Man lærer ved at udføre handlinger og eller deltage i sociale sammenhænge. Eks mesterlære

- Praksisfællesskaber  Har 3 dimensioner

-Gensidigt engagement

- Ansvarlighed overfor virksomheden

-Fælles repertoire

man forhandler løbende meningen, ansvar og forpligtigelse for bestemte handlinger og bruger fælles sprog og begreber...eks...det er noget lort gi den lige et nøk mere;-), gir næppe mening for en ingeniør.


Deltagelse er centralt begreb for læring.

Gennem deltagelse i praksisfællesskabet i en løbende forhandling om det meningsfulde.

forskellige praksisfællesskaber giver forskellige muligheder for læring.

Det hele bygger på begrebet

-Social konstruktionisme.

Mennesket konstruerer den virkelighed det befinder sig i gennem det fælles, dvs samfund, kultur(skole, lærerplads, familie ect)
der er derfor mange virkeligheder den lærende skifter mellem. Her er tale om flere forskellige sociale sammenhænge og strukturer, med forskellige norm og moral ect.
Man konstruerer den virkelighed deltagerne agerer ifht. Det vil sige den fælles forståelse for den specifikke situation man befinder sig i. Findes mange steder, eks, skole, hjemme, arbejde, fritid ect.

I forhold til Himm og Hippes relationsmodel

- fokus på rammerne ( socialt set)


- læreprocessen


-Paradigme 

beskriver den herskende opfattelse af virkeligheden, her er skole kontra lærerplads et godt eksempel på en forvirring over hvilke sandhed der er den gældende. dette relaterer sig til magtforholdet, det der socialt anerkendes som rigtigt.

-Diskurs beskriver at der er flere måder at anskue virkeligheden på

Det kunne være interessant at inddrage eleverne i plenum og via fælles gennemgang af opgaveforståelsen formidle et fælles afsæt konstrueret i samarbejde med eleverne....måske er det noget vrøvl, kommer til at tænke på hvor forskelligt de forstår opgaverne og hvad der kræves, på hvilke måder og med hvilke metoder man som lærling går til opgaven. Et praksisfællesskab kunne måske relatere til deres seneste erfaringer siden sidstre skoleforløb. Det elsker de forøvrigt at reflektere over.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar