mandag den 3. december 2018

Fuck mand....det er så situationsbestemt som smag på en dag.

Som hovedforløbslærer har man ofte et meget stringent pensum man skal igennem, som er tilrettelagt så fagets målepinde bliver nået, gennem en vekslen mellem teori og praktik i en ofte meget snæver fagspecifik kontekst.

Traditionelt set er faget både konservativt og traditionelt.

Undervisningsmetoden er gerne instruerende og tager udgangspunkt i en praksis hvortil læringen kan kobles, og bindes sammen med teori.

Så...jeg kan tage et hvilket som helst hovedforløb og køre pensum gennem didaktikmaskinen.

I sidste ende mener jeg nok at det handler om at fange interessen hos den enkelte gennem en palet af justeringer som meningsskabere og den evne handler i sidste ende om at kunne se mennesket man arbejder med.
Hvad skal der til for at de kan udvikle deres fulde potentiale. Nogle af dem skarter måske med et svendebrev med et 2 tal i snit, fordi deres øvrige udvikling er vigtigere for at sige det kort.


Didaktikmaskinen.


 Tagkonstruktion i teori og praktik.


Lave en analyse af forløbet med den didaktikske relationsmodel, for at se hvordan tingene hænger sammen og om der er huller i suppen.
Læg det dialogiske flerstemmige klasserum ned over ved teknikkerne i denne metode, skriftlig, dialogisk, ejerskab af meningsindholdet.
Tilføj evaluering og de forskellige feedback typer som metode til de elementer i den didaktiske relationsmodel der er relateret til evaluering.
Vælg it værktøjer der fremmer feedback og dialog og skab et helhedsorienteret case studie om alternative isoleringsformer, recyckling og clt konstruktioner for at toppe det med dannelse, kompetence, synliggjort ledelse i processen og afslut med svendebrev.

Toppes med flipped classroom efter relevans.

Bum færdig.
Man kan næsten sige at dette allerede er progressionen i den eksisterende undervisningsform, som med udgangspunkt i Blooms taksonomi har en indbygget stigende sværhedsgrad.

Så.....udfordringen er at der er en hyletone i min hjerne der kokser i at finde en passende afgrænsning uden det bliver for trivielt og samtidig holder si inde for rammerne af det tiltænkte.

Det bliver ordene for idag.
Hvis jeg skal skal skal nævne noget, må det blive et didaktisk forløb over fremstilling af ligeløbstrapper med udgangspunkt i FC, over de nævnte didaktiske metoder.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar