mandag den 3. december 2018

 Dikaktik


Jeg går simpelthen i stå inde i min hjerne hver gang jeg møder ordet didaktik.
Derfor må jeg hellere få fundet en måde at få fjernet den hindring.


Lektor Jeppe har en stak definitioner interessante definitioner for den nørdede type her.

http://www.jeppe.bundsgaard.net/foredrag/undervisning/foraar2005/fagpaedagogik/begrebetfagpaedagogik/Forskelligedefinitionerpaadidaktik.php

Den bredere bondebefolkning, jeg har styr på shittets topskribenter aka wiki siger sån her.


Didaktik er læren om undervisningens mål og indhold. Nogle forskere regner desuden undervisningsmetodik med under begrebet didaktik. I bredere definitioner af begrebet er didaktik synonymt med undervisningslære, dvs. den del af pædagogikken, der beskæftiger sig med bibringelsen af kundskaber.


 kundskaber, begreb, som omfatter det at kende, vide besked med, være fortrolig med noget; næsten identisk med videnKundskaber nævnes i denne sammenhæng altid i flertal og betegner som regel adskilte dele af en mere omfattende og sammenhængende viden.3. jun. 2016


Altså Didaktiske teorier skal læses : Teorier om  undervisningens mål og indhold, så det bliver kendt for deltagerne.


Eller teori om planlægning af undervisning, med det formål at formidle noget givent.

 Den kan jeg bedst li, sån umiddelbart, især hvis man sparker ordet relevant ind i den sammenhæng, bliver det særlig interessant, altså at skulle forholde sig til hvorfor vi gør det vi gør, sammen med hvordan vi gør det og alle de andre 9 hv spørgsmål.




Skelnen i didaktik mellem almen didaktik og fagdidaktik.


 I fagdidaktikken behandles didaktiske emner inden for det enkelte fag, mens almendidaktikken tager sig af mål og indhold (og evt. metodik) på et mere abstrakt plan, f.eks. spørgsmålet om hvad dannelse er. Forholdet mellem fagdidaktik og almendidaktik er i øvrigt omdiskuteret.[1]
Dannelse anvendes både normativt (som ideal for udviklingen af kompetencer) og formativt (om den proces, der fører til målet). Endvidere har der været en tendens til, at dannelsesdebatten i didaktisk teori definerer uddannelse som kvalifikationer eller tilpasning og dannelse som kompetencer.[1]
Et forsøg på en mere kompleks indfaldsvinkel er foretaget af musikdidaktikeren Frode V. Nielsen, der skelner mellem:
  • Videnskabsorienteret didaktik (kvalifikationsdidaktik)
  • Etnodidaktik (didaktik baseret på hverdagserfaring)
  • Udfordringsdidaktik (didaktik baseret på aktuelle og relevante samfundsproblemer)
  • Eksistensdidaktik (didaktik baseret på menneskets grundlæggende vilkår)[2]
I forbindelse med samfundets digitalisering er der opstået et større behov for en hensigtsmæssig brug af it i undervisningen, og begreber som it-didaktik' er blevet udbredte.[3] Det betyder at undervisningen skal være it-baseret og elevaktiverende ud fra forskellige it-værktøjer. Et anvendt redskab inden for it-didaktik er bærbare computere.

Håber det hjælper mine små forvirrede grå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar