mandag den 12. november 2018

E-læring





Design based research.

Er optaget af at forklare undervisning som et komplekst interaktionsystem, samt teorier og metoder til udvikling af det. Centralt er eksperimenterende og case baseret tilgang

Designeksperimentet er centralt og karakteriseres ved 5 forskningsprincipper.

1. Paradigmatisk case, som udvikler og generaliserer indenfor et område.
2. Interventionsorienteret. dvs. bør udvikle ny viden og metoder ifht. casen.
3. Bør muliggøre udvikling af ny teori. Generere nye læreprocesser eller praksisformer.
4. Forskningsprocessens iterative design.
    Altså -Udvikling, test og revision i en gentagende cirkulær bevægelse.
5. Pragmatiske dimension...orienteres om problemer i en konkret praksis, for at vejlede og udvikle          den.............det skal kunne bruges til noget




Uddannelsestrekanten.


Den designdidaktiske trekant.
3 læringssyn.
behavioristisk (styret interaktion med det gaglige stof og succes er stor  genkaldelse af videnspakken)
konstruktivistisk (Individuelle læreprocesser med muligheder for ændring af mentale skemaer)
socialkonstruktivistisk (læringsfællesskab med høj grad af interaktion mellem lærende)

læringsdesignets 3 elementer

Blooms taksonomi benyttes til analyse af opgaverne til læringen.


læreplaner- et kommunikativt og vejledende værktøj.

fordelene er bla. transparent kommunikation, prioriteret deltagelse, forbedrer læreproces, forberedelse, socialisere, engagere.
Desuden støtter den didaktisk håndtering ved at 
synliggøre mål og aktiviteter, altså etablere en form for kontakt til elever.
Støtte udvikling og indgå i planlægning, refleksion og evaluering

Jeg tænker umiddelbart at den med fordel kan konstrueres, så den afspejler de hv spørgsmål, der er didaktikkens


For at anvende digitale læringsmidler må form og indhold overvejes i undervisningen.
En fordel er at det relaterer direkte til deres øvrige liv og de har kompetencer der kan benyttes, derfor er rammesætning en forudsætning.
Asynkrone forløb er mulige, eks flipped classroom hvor videosekvenser af undervisningen gennemses som en del af forberedelsen, så opgaverne løses i skolen. Det frigiver tid til differentieret undervisning og læringsstile.
Tests kan indlægges, for selvregulering hos eleverne og det viser læreren hvilke del af stoffet eleverne kan have udfordringer i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar