tirsdag den 20. november 2018

Øvelse i problembaseret læring.

Formuler et problem fra en konkret uv situation og beskriv den.


På 4 hovedforløb er et specialeforløb i at lave trapper.

Eleverne forstår ikke hvorfor de skal lære det.


Det overordnede mål er at skærpe deres bevidsthed om konsekvensen af ophobede fejl i byggeri,
Altså de små fejl, og en bevidsthed om en margin, gennem synliggørelse af konsekvenserne af manglende rettidig omhu.

Kort oplæg om det gode og dårlige byggeri, for at skabe fælles afsæt i forståelse for øvelsens overskrift.

Eleverne finder fælles parametre i form af nøgleord for godt byggeri ved hjælp af mentimeter.

(for at skabe fælles udgangspunkt.)

3-5 hovedpunkter udvælges begrundet i fællesskab.

(For at indføre en løbende evaluering i fælles dialog form)

De skrives i søjler på tavlen, eller på platform på nettet, evt padlet.com

Eleverne deles i grupper af  2 finder byggefejl på nette i billedform, begrundet relateret til mentimeter resultat.
3 indenfor hver kategori.

( For at skabe refleksion over de valgte punkter )

Grupperne mødes i 2x2 og udvælger de mest dækkende billeder i fællesskab.

Årsagsanalyse laves i grupperne, af hvor billederne adskiller sig fra de vedtagne hovedpunkter i mentimeter resultatet, prioriteret....( måske en slags feed forward.)

Resultatet fremlægges for klassen.

Et fælles regelsæt for det gode byggeri udarbejdes, med evaluering af billeder og det oprindelige mentimeter resultat.

trappeforløbet evalueres løbende med udgangspunkt i regelsæt og trappeproces.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar