søndag den 11. november 2018

Evaluering.

Feedback:
Tilbageelding, 2 vejs vurderingskommunikation mellem eæev og lærer. tilbagemelding til begge om hvordan opgaven er løst og hvordan undervisningen har været i forhold til at løse opgaven.
formålet er at udvikle undervisningen ved hjælp af elevens kommentarer.
Brobygger mellem elevens forforståelse og den  nye forståelse og bliver en vurderet og begrundet beskrivelse heraf. Altså udfordre lærerens forståelse af elevernes forståelseshorisont og hjælpe med at optimere forståelsen af det svære.

4 typer feedback., iflg Hattie og Timberley.

kløften mellem før og efter viden og feedback er reduktionsværktøj til denne kløft.

1. Feedback på opgaven er forstået og på kvaliteten af af gennemførelsen af opgaven.

2. Feedback på læringsprocessen.
opbygning af effektive læringstrategier til et livslangt læringsforløb.

3. Feedback på selvregulering af læreprocessen
analyse af egen læring og aktiv deltagelse i udviklingsmål.

4. Feedback på eleven som person.
Har vist sig at have ringe indflydelse. Negativ feedback kan dog have en indflydelse på viljen til læring

Læringstrategier.

Tanker, følelser og handlinger som kan aktiveres for at løse en opgave.
Græsk strategos, fra militær forhold mellem mål og midler. Grundlæggende at have viden om procedurer for, hvordan en opgave skal løses. Dertil evnen til at regulerer egen mental viljestyrke og  indsats.
forskellige strategier. domænestrategi som er opgaverelateret. Motivationstrategi.
løbende evaluering for at øge graden af mål opfyldelse. Kræver refleksion og udvikling, modsat læringsstile som er biologisk personlige præferencer.

eks
hukommelsesstrategier
Elaboreringsstrategier
Organiseringsstrategier
Metakognitive strategier
Affektive læringsstrategier.

selv reguleret læring

Ingen kommentarer:

Send en kommentar