mandag den 19. november 2018

Kort gennemgang af helhedsorienteret læring af Vibe Aarkrog.

Man inddeler en helhed i dele og undersøger disse og deres indflydelse på helheden, med en gradueret deltagerindflydelse og problemstilling, alt efter niveau, af en af disse 2 faktorer, evt jvf Blooms taksonomi.
Formålet er at skabe mening og dermed motivation gennem forståelse for enkelt delenes indflydelse på helheden og omvendt. Praksis inddrages, så anvendelighed bliver aktuel og tværfaglige elementer synliggøres.
 Tænker en slags holistisk syn, som risikerer at miste faktaværdi, til fordel for en konsensusbestemt anskuelse. Måske er jeg helt ude og skide med den kommentar....så måske den tanke skal raffineres og destilleres.

https://www.emu.dk/modul/helhedsorientering-og-tv%C3%A6rfaglighed

Problembaseret læring. (PBL) Pædagogisk samlebetegnelse for et læringssyn.

Udviklet som en konsekvens af omfattende faglige stofmængder, for at opnå en metodik, som laver nedslag i stoffet. (postulat?)

Så PBL er en didaktisk referenceramme, der kan rumme mange metoder.

Den lærende udfordres selvstændigt af konkrete og meningsfyldte problemstillinger, for at opnå ansvar og handleevne for problemløsninger.
Deltagerstyring og problemorientering er derfor 2 centrale elementer.
Udfoldes ideelt i gruppebaserede læringsforløb.

Differentierings mulighederne er uendelige, og må vel formes i fællesskab og bero på dialogiske principper med udgangspunkt i deltagerstyring og problemorienteringens graduering.

praksis kan være cases, projektarbejder, feltarbejde, rollespil mm.

Problem forstås her som udforinger af et eller flere sammenvævede forhold, hvis kompleksitet søges afdækket.
I erhvervsskole sammenhæng, vil denne videnssøgning og kundskabs søgning være i sammenhæng med den reelle arbejdsmæssige kontekst og tværfaglighed.

Det der trænes er problemløsning af større eller mindre kompleksitet, således bliver løsnings-kompleksiteten niveau indikator, i modsætning til stoforienteret didaktik.

Situeret læring, praksisfællesskab fra Lave og Wenger, gradueret over Piagets teorier om assimailativ og akkomodativ læring, tilsat Lille Knuds transformativ læring.

Det kan godt være lidt irriterrende at høre begejstringen i det akademiske miljø over det faktum, at anvendelig læring skaber motivion. Lidt som at begejstres over at folk bliver våde af et bad.

Glædelig jul.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar