mandag den 14. januar 2019

Forberedelse til 3. undervisningsdag.


Dag jeg ved sgu ikk snart....dag mange synes jeg. jow jow...afsted m sig

Emperi: af græsk( surprise surprise) informationer om virkeligheden.

Så i en cirkel går empiri via ide om hvordan virkeligheden er abstrakt set, til teori som så kan testes af empiri(data), og enten bekræfte eller føre til ny teori eller ny empiri eller begge.
Primær empiri laver man selv
sekundær hentes udefra (andenhånds frestillet).
Siger intet om kvaliteten, blot om formål og fremskaffelseskontekst.

Kvantitative data og kvalitative data

Kvantitet 


fortæller om antal og kan derfor tælles, måles, vejes. Kan operationalisres i tal.
Svargruppen har muligvis ikke svaret eller spørgsmålene viser sig at være forkerte, og kan ikke designtilpasses.

Kvalitative 

Fokus på indhold. er vurderinger om kvalitet, oplevelser, vurderinger ( altså en form for bagom spørgsmål eller begrundede svar). Gerne interview,  åbne spørgsmål, dvs semistruktureret, faktuel data kan indgå ( eks alder, højde ect)
Enkelt gruppe og fokusgruppe interview samt telefon interview.
Styrken er validitet, spørgsmål og arbejdsområde er sammenhængende. De kan sikre at den viden der ønskes skaffes.
Explorativt dvs ændring a design, nysgerrigt tlpasset. Det kan være svært at gentage samme interview, og er derfor svært reproducerbart.
Påvirkes af situationen og af interviewer samt forholdetmellem aktørerne, som i kollegiale interview.


Observation.


Brug øjnene og skriv ned. eks cykelhjelm tæl hvor mange der bruger cykelhjelm på Tagensvej.

Noter en skoleleders forskellige aktiviteter fra morgen ti laften.
kvantitative observationer kan tælles
streger mellem personer v samtale og tæl bagefter (sociogram)

kvalitative 
deltagende/ikke deltagende
skjult/ åben
kvantitative ( kan tælles)
Struktureret ( Hvad skal måles besluttes på forhånd)
Har man evt blinde pletter
kan kombineres m interview eller statistik fra dk statistik og lignende.

Fokusgruppe interview.


Hvad er fokusgruppe, en gruppe min. 3 for at få dynamik
en række spørgsmål som diskuteres, frivilligt
Moderator ( interview leder( Facilitator) har nsvaret
forberedelse
Spørgeguide, hvor samtalen styres så spørgsmålene besvares, åbne spørgs der lægger op tl begrundelser.
hvor er tid og sted og sørg for behagelige omgivelser og vær gerne 2.
validiteten kan være stor da facilitator bestemmer og kan gribe nye interessante synsvinkler.
det explorative, hvad synes denne gruppe.
Reproducerbart. mangel kan aldrig gentages da man aldrig kan gå i den samme flod 2 gamge.
Deltagere kan påvirkes eks leder og medarb samtidig, altså relationelle forhold.
gerene få deltagere.

Metode
5 deltagere som finder 2 billeder der repræsenterer faglighed og billederne diskuteres ned til 2 billeder totalt, og skaber en dialog som er det interessante.

Styrken er validitet da fokusgruppen bestemmer resultatet.
Gruppedynamikken kan skabe misforhold, facilitator, det at der filmes, osv af en lang lang række forhold interrelationelle og ydre kan påvirke.

Kildevalg:


Personer. Vælges fordi de er relevante, ifht problemstilling.

Hvem kan bruges ( validitet) de ved noget brugbart

Hvem kan bruges (relabilitet) eller på dansk pålidelighed-arrogante fjolser.

Kvantitative dataanalyse

fint nok med lidt analysekundskab. Det skal vist være lidt mere dybtgående før det bliver interessant.
Fætter exel snakker mønstre, som tydeliggør vigtigheden af spørgsmålenes kvalitet og jeg bliver ærlig talt røv irriteret over hans piv ringe mobbe eksempel.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar