tirsdag den 15. januar 2019


Videnskabsteori    / Erkendelsesteori

Ontologi: græsk ; Læren om det værende, jeg er på, jeg er tændt /on, eksisterer

Antagelser om mennesket og verden
Spørgsmålet er- Hvilken antagelser har vi om verden?  Eks ....naturfaglig eller religiøs. Hvilke filosofisk, hvor kommer vi fra, havd er vi, findes det gode liv?

Epistemologi: Antagelser om hvordan "sand" viden produceres
Spørgsmålet er-Hvordan får vi viden om verden.


Ved at stille dig selv det epistemologiske spørgsmål, får du afklaret dit epistemologiske ståsted. Du får afklaret, om:
Du bare kan gå ud i verden og observere, uden at du på forhånd har en teori og nogle faste begreber, der kan danne rammen om dine observationer (empirisme).
Eller om din undersøgelse kræver, at du som det første gør dig nogle klare tanker om det, du vil undersøge – for på den måde at finde frem til, hvad der er relevant at arbejde videre med. (rationalisme).
Eller om du i virkeligheden skal finde en forskningsmetode, der kombinerer de to. For eksempel ved at starte med at indsamle observationer (empirisme). For så på baggrund af observationerne at lave en teori (rationalisme), som du derefter arbejder videre med. Både ved at gøre flere observationer, og så reflektere over dem.
Det epistemologiske – og det ontologiske – spørgsmål giver dig indsigt i, hvilket grundlag din forskning foregår på. Det er en del af forarbejdet til at vælge den helt rigtige videnskabelige metode.

Positivisme- Et naturvidenskabeligt objektivt måle og veje ved hjælp af data som sanses, osse ved hjælp af menneskelige opfindelser. Er altid reproducerbar.

Fænomenologisk- en modsætning til positivismen, beskriver fænomener for at forstå dem

Hermeneutisk- del og helhed i udviklende spiral

pædagogisk teori


Hvordan tænker vi om hvordan nogen lærer sig noget. Pæd er forskellige tilgange til at lære og hvilke præmisser og funktioner der driver værket.
Illeris udvidede læringstrekant, tilsat transfer.
Piaget
Kolb
Dewey
Vygotsky
kompetenceblomsten

Didaktik teori

De 9-Hv spørgsmål om hvordan vi så gør når vi skal lære nogen noget. Hvilke præmisser
Hiim og Hippe
kompetenceblomsten
metode

Iterativ proces.   tænk-skab-test

Undervisningspraksis

Empirisme:

  Er objektiv data indsamling og observationer, der indsamles med sanserne for at bekræfte/afkræfte en teori. 

Stringent videnskabelig renset for subjektive påvirkninger i så høj en grad som muligt, og som minimum er der taget stilling til om hvordan subjektet forholder sig til objektet, der er genstandfeltet.

Rationalisme: 

 Her formuleres først en teori om det, vi vil undersøge.  Der må udvikles begreber, modeller og tankeeksperimenter for at belyse problemet fra flere sider. 

Så er det udgangspunktet for dine videre undersøgelser. Måske viser det sig, at hypotesen er forkert. Men så laver du en ny, og en ny undersøgelse, indtil du når frem til den viden, der bedst stemmer overens med den virkelighed, du vil have viden om. 

Den kan nok komme til at få skudt i skoene, at undersøgelsen er konstrueret for at opnå et bestemt ønskværdigt resultat.

Begyndertricks til videnkabsteori.

Her er et par tricks til at få 
Ontologi
Epistemologi
Subjekt/objekt forhold
Emperi
Rationalisme
og lignende begreber på plads, så det er til at forstå, og alligevel opnå et niveau der er videnskabeligt brugbart.

https://videnskab.dk/en/node/8371

Fænomenologi

https://videnskab.dk/en/node/9274

Hermeneutik

https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-hermeneutik



Ontologisk : hvilken dele af virkeligheden skal vi vælge at undersøge for at få den viden vi ønsker?

Epistemologisk: Hvordan kan vi få, den viden vi ønsker at finde?

Subjekt/objekt modstillingen: Hvordan er forholdet mellem os der undersøger og det vi undersøger?

Helhedsorienteret undervisning.

Helhedsorienteret uv skal skabe mening mellem del og helhed for at gøre uv meningsfuld for eleverne.
Det handler om at blotlægge behovet for at forstå dele af helheden, for at skabe mening og dermed motivation til at arbejde med del og helhed i ukendt/uerfaret viden.
Meningen skabes ved at tydeliggøre del og helheds forhold.
Det handler altså om at drage paralleller og skabe relationer.
Tværfagligheden synliggør at det enkelte fag er et middel til et mål, og en relevant og meningsfuld helhed deles i midler til at nå målet.
Almentfaglig og fagfaglig skal understøtte hinanden ved at synliggøre at for at bygge et hus, er det nødvendigt at mange forskellige dele spiller sammen.
Helhedens kompleksitet kan være så svær at forstå at delene er nemmere at gå til , hvilket skaber motivation.

Helhederne findes i praksis udførelsen af de enkelte fag, så der skal bygges bro ud til virkeligheden, gennem nedbrydning af praksishelheden til forståelige dele.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar