tirsdag den 15. januar 2019

Videnskab.

Nå vi skulle som vores forforståelsesopgave bla beskrive hvad videnskab er.
Jeg deler ordet op i 2.
Viden og skab ( og her tænkes ikke på den parasit der lever i huden på pelsdyr og forårsager døden, pga kulde, manglende beskyttelse mod vejr og terræn og manglende evne til jagt) Her tænkes heller ikke på det skab hvor ledere placeres, indtil anvendelses-behov.

Her tænkes på viden, hvad er viden og hvordan skabes den.
Hvor mange nuancer har ordet viden og hvad skal der til for at man kan definere noget som viden.
Jeg slog min finger med hammeren. Det gjorde ondt, måske er fingeren brækket, måske medører det mén. Næste gang vil jeg muligvis anvende en anden teknik, baseret på min erfaring. Hvad var årsagen?
Hammeren?
Grebet?
Sømmet jeg skulle ramme?
Omgivelserne?
ydre påvirkninger, vind, vejr ect?
Indre, tanker om oplevelser der generer, eller familiære, aka socialt betingede, både fjerne og nære?
Var jeg bagstiv, eller bare basket?
forkert påklædt?
Manglende værnemidler?
Var min forforståelse mangelfuld?
Træet sømmet skulle monteres i af en særlig karakter?
Listen bliver hurtigt meget lang og kun begrænset af mine evner og interessefelter, personlighed og omverdenens indre og ydre strukturer og organisering af min, sømmets, hammeren og brættets væren.
Alt dette og meget mere kan analyseres gennem bestemte tilgange til viden-skab.
Her kan groft skelnes mellem kvantitative og kvalitative informationer.
Var det en god redbull, giver forskellig mening i en gruppe 3 årige, 10-20 og 30 årige eller 70 årige.
Hvad betyder god?
En kvantitativ undersøgelse kunne godt få svaret t den er fantastisk god til børnehavebørn, ved at give redbull til 1000 3 årige og bede om deres vurdering.
Deres forældre ville måske vurdere samme spørgsmål anderledes og en ernæringsekspert(Hvad er en ekspert og hvad er ernæring) ville sandsynligvis( hvad vil det sige) vurdere( igen hvad er det) resultatet anderledes og alle 3 grupper ville sikkert komme med forskellige kvalitative informationer, hvis de skulle begrunde. Hvordan vi så tolker svarene videnskabeligt afhænger jo så osse af vores erkendelsesgrundlag, erfaring, uddannelse, hvem der betaler for undersøgelsen osv osv sovvvvvv

;-D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar