torsdag den 17. januar 2019

Refleksion.


Hvad vil det sige at reflektere.

Nu tror jeg at jeg har den.
refleksion er de spørgsmål der opstår i genskinnet, når det ukendte rammer det kendte.

Uden ordborgen, og lavpraktisk, falder tankerne på en refleks, som enten er en slags spejling, genskind, eller en automatiseret reaktion på en udefra kommende stimuli. Refleksionen er betinget af påvirkning og kan ikke stå alene. Derfor bliver påvirkningens karakter en del af refleksionen, og den genstand som rammes af en påvirkning og dermed skaber selve refleksionen har osse en indflydelse på om hvorvidt påvirkningen gennem emnet forandrer karakter.
I forhold til erkendelser, videns tilegnelse og tanker, vil selvet således lave et mere eller mindre påvirket genskind tilbage og hermed osse påvirke udgangspunktet, altså genstanden. der reflekteres og som subjektet reflekterer så der opstår en gensidig effekt imellem det reflekterede og subjektet.

Altså på dansk. når noget påvirker mig, påvirker det osse min forståelse af min forståelse før påvirkningen, aka forforståelse. Det er jo derigennem, i denne proces, at ny erkendelse/viden/erfaring dannes.
Påvirkningsgraden vil være differentieret og subjektafhængig jvf. ovenstående.

Så når jeg læser videnskabsteori, påvirker det min generelle opfattelse af tilværelsen, da emnet har eksistentialistiske og filosofisk karakter, altså tanker om væren. Så hvis jeg ellers forstår, eller i det mindste forstår, at der her er noget jeg ikke forstår, har det en forandrende karakter på mig som menneske. Man kan derfor spørge, om noget så gennemgribende i selverkendelsens ståsted, bør være ledsaget af en tilsvarende grundlighed, ifht rammen, for denne erkendelsestilegnelse, sagde avekatten.

En stor del af refleksion, vil derfor, være spørgsmål som nok har til formål at skabe en orientering i  den der reflekterer(subjektet), som omhandler erkendelsens konsekvenser. Nogle gange fører det blot flere spørgsmål med sig jvf Piagets erkendelsesteorier og andre gange bliver det af tansformerende karakter jvf Illeris, Jarvis og givetvis en hulens masse andre, der er uden betydning for pointen.
Dog bliver det tydeligt, at viden er et skarpt våben, i mennesket.

Enhver håndværker ved at et sjusket fundament fører fejlen med videre ud i resten af konstruktionen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar